Pages

Wednesday, June 19, 2013

CARA PERBAIKI KELEMAHAN DIRI

Cara menghindarkan sikap buruk bukanlah satu tugasan mudah.
Macam saya, sikap buruk saya adalah suka sangat bercakap mengenai orang lain.
Saya sedar ini sikap buruk, tapi entah lah, kalo pada mata saya ni nampak yang tidak elok sahaja mengenai orang lain dan saya tak la cakap saya bagus sangat. ehe~

Well, saya rasa lebih baik saya mulakan entry saya dengan sikap buruk saya,

1. saya suka memasak, tapi saya tak suka rasa masakan saya, I mean mase masak tu, saya tak suka rasa, saya bajet cam power, main tabur je garam dan gula. Lepas dah hidang, nasib la rasa cam ne pun, pada saya, saya boleh saja nak telan, kalau ade orang complain saya masak kurang masin ke, lebih manis ke...biasenye ayat saya sama je 'kan tadi aku dah suruh ko rase, sekarang nak complain lak, makan je la'. Jadi kesimpulannya, bila saya masak, orang lain la yang kena rasa, sebab saya memang tak taw nak nilai rasa sesebuah masakan, pada saya janji lidah dan perut boleh tahan saya on jess..
So, kalau korang tengok cerekarama yang bini die masak tak sedap tu, lepas tu suami die makan sampai nak terjelir lidah tu, korang kena paham sebenarnya wujud ramai orang cam saya ni yang suke masak, tapi tak suka rasa, eyy..macam tag line lak, SUKE MASAK, TAPI TAK SUKA RASA kelasss...

2. Saya suka basahkan tangan, tapi tak suka lap dengan tisu or kain. Alasan saya mudah kalo tangan basah lap pakai tisu, nanti tisu tu melekat kt tangan, jadi saya rimas. Selain dari tu, saya suka tangan saya basah je dengan air, sebab sejuk sikit, dan lama-lama nanti kering jugakkan, so ape masalahnye?? Dan yang paling tak senonoh, saya suka basuh tangan tak lap kat kain tapi lap kat rambut. haaa bagi korang yang tak paham kenapa saya buat macam tu, sebab saya rimas la, kalo rambut kering anak rambut mudah jatuh ke dahi, so kalo rambut basah die akan stay je elok letak atas kepala, kalo takkk,,serabut hokayyy..

3. Saya suke buat assumption. Sebelum tu nak explain assumption ni kadang-kadang bagus untuk kite, tapi yang selalunye tak bagus, sebab boleh membantutkan tindakan, perasaan dan percakapan kite. contoh saya suke makan tempoyak, dan saya assume tak ramai orang suke makan tempoyak, jadi bile saya makan dengan kawan-kawan, saya jadi risau nak bagitahu yang saya teringin makan tempoyak dan takot digelakkan pulak sebab suke makan tempoyak, jadi finally saya xmakan tempoyak, dan bile kawan saya tanye saye suke makan tempoyak tak? saya akan jawab 'biase-biase aje'. dan saat yang merugikan bile kawan-kawan saya rupenye gile tempoyak dan memandangkan die orang pula sangka saya kurang berminat dengan tempoyak, maka die orang lenjan tempoyak tu sampai abes, grrrr, rugikan saya.

ok enuff dengan kekurangan saya.
saya bukan nak bukak rahsia diri, sekadar menaip untuk jujur pada diri, dan saya akan pastikan lepas saya taip ni, saya akan bace entry ni berulang-ulang kali, dan akan cuba perbaiki segala kelemahan saya.

ouh berbalik pada topik entry kali ni, inilah cara saya perbaiki kelemahan diri, taip sendiri kelemahan diri, dan baca hari-hari before masuk tidur, dan bangun pagi esok dengan azam untuk perbaiki diri, sekian -AD

1 comment:

  1. suka baca, penulisan yg sangat bersahaja,
    mesti seronok dapat kawan mcm awak kan?

    ReplyDelete